Followers

Wednesday, September 7, 2011

Menjengah blog selepas raya bersama 'Online dengan Tuhan'

Sukar juga untuk retune konsistensi semangat juang belajar ni selepas hampir seminggu lebih balik kampung beraya sakan. Walauapapun perjuangan masih belum selesai dan memerlukan komitmen yang sangat tinggi untuk terus berlari on the track. Moga dipermudahkan segalanya :-)

Masa balik kampung ari tu, sempat juga shopping buku di kedai Jaafar Rawas di Kota Bharu. Adala beberapa buah buku yang sempat dibeli. Satu buku yang sangat menarik yang mungkin boleh dikongsi bersama pembaca blog semua adalah buku 'Online dengan TUhan'. MUngkin ada yang sudah membacanya. Buku ini hasil tulisan Zulkifli Khair terbitan PTS Islamika.


Saya rasa buku ni mampu menarik golongan sasaran remaja yang sentiasa dekat dengan teknologi di zaman ICT ini untuk cuba menilai kembali sejauhmana kecanggihan teknologi manusia dan membandingkannya dengan teknologi Tuhan. Dengan santai, Zulkifli menyentuh mengenai ironiknya kekaguman manusia terhadap teknologi sehingga ada yang sanggup menjadi hamba kepada teknologi. Manusia sering terpegun dan terpukau dengan ciptaan manusia, melebihi rasa terpegun dan kagum kepada Maha Pencipta, Tuhan semesta alam. Ramai orang kagum dengan bangunan pencakar langit, namun kurang kagum dengan pencipta langit. Ramai orang kagum dengan kolam renang dalam taman. Namun, kurang kagum dengan pencipta air yang memenuhi kolam berkenaan dan Tuhan yang menghidupkan tumbuhan dalam taman.

Banyak lagi antara topik yang menarik yang telah disentuh oleh Zulkifli seperti Internet itu makhluk, Allah itu Khalik; Wahyu tanpa wayar; Browser al-Quran dan banyak lagi. Secara tak langsung setiap topik yang dibincangkan menjadi muhasabah diri muslim untuk lebih mendekatkan diri kepada Tuhan. Petikan kata-kata dalam topik Wahyu tanpa wayar juga menyentuh nilai akal logik saya untuk mengagungkan Maha Hebatnya Allah. "Allah membangkitkan semua nabi daripada Adam hingga Muhammad dalam dunia tanpa wayar. Komunikasi mereka menjangkau ke langit tanpa wayar, malah tanpa satelit. Wahyu yang diturunkan kepada mereka juga tanpa wayar, sama ada melalui malaikat Jibril atapun mimpi. Usah begitu kagum dengan teknologi tanpa wayar hari ini sedangkan setiap hari kita berkomunikasi dengan Tuhan tanpa wayar".

Justeru, paparan dan olahan idea dalam Online dengan Tuhan mampu mencerahkan akal fikir, akal rasa dan akal jiwa bagi manusia Muslim yang mukmin. Ini kerana sebenarnya Allah amat dekat dengan kita. Bila-bila masa, di mana sahaja malah secara direct tanpa pengantara. REnungan untuk bersama mungkin boleh muhasabah balik diri kita sejauhmana masa yang kita peruntukkan setiap hari; komunikasi mana yang lebih banyak sama ada komunikasi dengan Allah ataupun komunikasi teknologi seperti Facebook, Twitter mahupun email? :)

No comments:

LinkWithin