Followers

Thursday, September 15, 2011

Law Kana Bainana- Satu program TV yang menyentuh akal fikir, akal jiwa dan akal rasa



Tahniah kepada TV al-Hijrah kerana menyiarkan program-program keagamaan yang berkualiti, antaranya Law Kana Bainana. Saya gemar menonton Law Kana Bainana sepanjang Ramadhan yang lalu. Sekarang siri 2 Law Kana Bainana masih ditayangkan di TV al-Hijrah.

Pernah tak terfikir yang tiba-tiba ketika kita berada di pasar raya atau di jalanan, ada yang datang bertanya mengenai Rasulullah SAW dengan soalan "jika Nabi MUhammad SAW berada di depan anda, apa yang anda akan katakan pada Baginda?" SubhanaAllah. Inilah jiwa Islam yang tulen. Walaupun kita tidak pernah melihat dan berjumpa dengan Rasulullah namun sebagai umat Nabi Muhammad kita teringin sekali walau dalam mimpi bertemu dengan baginda SAW. Law Kana Bainana mendekatkan kita dengan jiwa dan akhlak Nabi Muhammad SAW. Santunnya baginda, lemah lembut, berpekerti mulia, menghormati tetamu, dan banyak lagi merupakan antara akhlak Rasululllah SAW yang perlu disemai dalam setiap jiwa MUslim yang beriman. Firman Allah SWT dalam surah al-ahzab ayat 21


Maksudnya: "Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah SAW itu contoh tauladan yang baik bagi mu iaitu bagi orang yang mengharapkan (pahala) Allah dan hari kemudian serta ia banyak mengingati Allah".

Law Kana Bainana bukan sekadar program mengenakan orang apatah lagi mengaibkan maruah sesama Islam. Malah Law Kana Bainana membawa dan mencari kesantunan akhlak Rasulullah SAW dalam kalangan umat Islam abad 21 hari ini. Yang mana kita umat Nabi MUhammad ini menjadi duta yang seharusnya perlu berakhlak dengan akhlak yang serupa seperti baginda. JUsteru, usai menonton Law Kana Bainana, tanya diri kita di mana kita letakkan diri dan jiwa kita yang sebenarnya. Adakah kita layak untuk menjadi duta Rasulullah SAW abad 21 dengan mengangkat martabat akhlak Rasulullah SAW dan mengamalkannya, ataupun sebaliknya. Di mana kedudukan cinta kita terhadap Rasulullah sebagaimana sayang dan cintanya para sahabat seperti Abu Bakar, UMar, Uthman dan Ali r.a.

Inilah pentingnya untuk kita memilih setiap rancangan yang dipersembahkan kepada kita. Apakah program dan rancangan yang kita tonton tersebut mampu mendekatkan jiwa dan hati kita kepada Allah, Rasulullah dan seterusnya Islam. Yang pasti Law Kana Bainana sememangnya mampu menyentuh akal fikir, akal jiwa dan akal rasa saya sebagai umat Nabi MUhamaad SAW. Ameen!

No comments:

LinkWithin