Followers

Friday, December 9, 2011

Teori Filem sebagai al-Risalah


Rasanya mahu berkongsi satu teori tentang filem yang mungkin menjadi landasan anjakan paradigma baharu dalam memperjuangan mesej kebaikan melalui filem. Teori filem sebagai al-Risalah telah diperkenalkan oleh Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah, pensyarah kanan di Jabatan Pengajian Media, UM. Menurut Dr. Abu, berlandaskan teori filem sebagai al-Risalah dapat menjelaskan tentang peranan filem yang hanya bukan semata-mata sekadar hiburan. Malah filem turut berperanan dan bertanggungjawab dengan apa yang dipertontonkan kepada audien. Filem Melayu sebagai contohnya menjadi medium yang mampu menyebarkan mesej kebaikan dan sekaligus mengukuhkan dramaturgi dalam wayang gambar Melayu. Dr. Abu juga berhujah bahawa filem Melayu seharusnya mengukuhkan peranan manusia Islam sebagai hamba & khalifah Allah yang dapat membawa kembali manusia menemui jalan kepada Tuhannya.

Justeru, jika diteliti konsep al-Risalah menemukan kita dengan satu paradigma yang membawa khalayak penonton kepada penerokaan jiwa dan penemuan spiritual. Kerana filem sebagai al-Risalah menjadi medium yang membawa penonton kepada keadilan, ketakwaan, keluhuran, keimanan dan juga kekudusan. Alangkah baiknya teori filem sebegini dapat diterokai dan dirungkai serta dihadam oleh para pembikin filem sebelum menghasilkan sesebuah filem.


Lahirkanlah filem-filem yang memberikan kita pahala yang mana dapat kita persembahkan kepada Allah tatkala Allah menyoal kita tentang setiap apa yang kita lakukan di dunia ini. Lahirkanlah filem-filem yang berbekalkan konsep rukun Iman, rukun Islam dan akhlak Islam. Agar kita ada sesuatu yang kita boleh dibawa bila mengadap Allah nanti. Yakinlah, kebaikan yang dipertontonkan berulang kali dapat membawa khalayak penonton kepada perubahan akhlak Islam yang lebih baik. "Small things make difference"


Lupakan pemikiran dari sarjana filem Barat seperti Bazin dan Rudolf Arheim yang memperdebatkan tentang sinema realisme dan juga formalisme. Sudah sampai masanya saya kira para pembikin filem kita berkarya dengan identiti kita sendiri. Mana mungkin kita masih berkiblatkan Barat sedangkan kita tahu budaya kita dengan budaya mereka tidak sama apatah agama kita dengan agama mereka sememangnya totally different! Adakah jika mereka bebas memaparkan tentang seks luar nikah dan keganasan di atas dasar kreativiti, kita juga lebih-lebih mengangkat budaya zina dan juga pergaulan bebas di atas dasar yang sama? Mana mungkin isu-isu agama turut kita perjudikan di atas dasar kebebasan berkarya tanpa mengambil kira hukum hakam Islam. Karyawan Barat menjadi kreatif dan berkarya dengan pelbagai genre filem tanpa meletakkan hukum Tuhan di depan mereka. Adakah kita turut rasa kita perlu lakukan seperti mereka untuk menjadi duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan mereka? Tepuk dada tanya Iman :)

No comments:

LinkWithin