Followers

Friday, March 7, 2014

Media Komunikasi Islam



Dalam kita membincangkan isu media dan komunikasi, kita sering digambarkan bagaimana canggihnya alat-alat komunikasi alaf baru. Yang pastinya fikiran kita terus terfikir tentang laman media sosial yang kini sememangnya sangat popular dalam komuniti pengguna teknologi maklumat. Apa sahaja yang ingin kita bicarakan, rasa dan berkongsi tentang sesuatu, kita luahkan di laman media sosial. Jadi, dapat kita katakan yang laman sosial la yang menjadi teman setia yang mendengar luahan dan rintihan hati kita. Betul ke sampai macam tu sekali kita meraikan laman sosial ini. Apa sahaja yang terlintas kita kongsi suka duka kita di lam sosial. Mana nilai perkongsian kita tu? Mana pentingnya lagi luahan itu jika dikongsikan dengan seluruh alam maya yang dapat menatap skrin post kita tu. Apa dah jdi kita hal-hal kecil dan rumit yang sering bertukar ganti dalam kehidupan kita sentiasa dikongsi di laman sosial.

Itu belum lagi kita suarakan tentang aplikasi web 2.0 yang lain yang semuanya boleh kita gunakan semahu-mahu kita. Youtube contohnya, dapat kita upload macam-macam video. Blog, kita boleh tulis sesuak hati kita, perkongsian yang macam-macam; resepi masakan, gambar, luahan coretan hati, bicara kata, lafaz cinta dan sebagainya. Jadi, tahniah kepada generasi hari ini yang dilihat sangat menghargai dunia komunikasi teknologi maklumat. Mereka tahu mengoptimakan fungsi teknologi itu sendiri demi kebahagian dan keselesaan hidup mereka sendiri. Yang pasti generasi hari ini tidak mampu untuk hidup tanpa semua ini. Tanpa internet, tanpa WIFI, tanpa FB, tanpa IT tanpa telefon yang 'smart'. Bagi mereka gelap la dunia mereka jika satu hari kosong dengan semua ini.

Masuk lagi mendalam perbincangan entri kali ini tentang bagimana untuk bergerak dalam dunia hari ini tanpa perlu mengelakkan diri kita dengan kemudahan yang dah sedia ada untuk kita guna. Segala kemudahan dan keselesaan media komunikasi hari ini, tidak salah untuk kita guna namun, perlu berpada-pada. Jangan sampai terlalu obses!

Adakah kita perlu mengislamkan segala seluruh media dan komunikasi itu sendiri? Ataupun menggunakan alat media dan komunikasi ke arah yang lebih berjiwa dan manfaat dengan menbawa diri kita dalam dunia ethos, pathos dan logos seorang da'ie sebagai komunikator dakwah dengan akal diri, akal rasa dan akal fikir untuk mendapat keredhaan Allah kerana syurga la jua tempat matlamat kita akhirnya.

Ini lah pesan seorang guru kepada anak didik.....Tepuk dada tanya iman :)



No comments:

LinkWithin