Followers

Friday, July 1, 2016

Etika komunikasi Islam

Sedang menunggu pelajar dalam dewan exam untuk kursus etika komunikasi Islam. Menjengok blog ini terasa sayu Allahuakbar dah lama sungguh tidak update dek kekangan masa yang sangat mendesak. Hari ini pelajar yang mengambil kursus etika komunikasi Islam sedang berjuang untuk memberikan justifikasi tentang apa yang mereka telah pelajari sepanjang satu semester. Antara perbincangan penting yang dibincangkan ialah mengenai isu nilai sesuatu berita yang ingin disampaikan kepada khalayak. Sejauhmana sebenarnya netizen media sosial hari ini prihatin dan cakna tentang nilai sesuatu berita ini. Fenomena yang berlaku hari ini terlalu ramai mereka yang teruja untuk 'viral'kan berita yang mereka dapat. Cuma mungkin kadang-kadang viral itu menyalahi etika bilamana disebarkan sesuka hati tanpa menghormati keadaan orang lain apatah lagi jika maklumat tersebut tidak sahih dan betul.

Memang kita seharusnya kena bertanggungjawab dengan apa yang kita bicarakan dan juga maklumat yang kita sampai. Jangan sampai kita menjadi orang yang fasik dengan menyebarkan dusta. Ini amanah bagi kita sebagai komunikator muslim.

Selamat menjawab bagi pelajar etika komunikasi Islam. Ambil ilmu kursus ini untuk perjalanan hidup yang lebih baik bukan untuk lulus sahaja ya

Ramadan Kareem. Allahumusta'an


No comments:

LinkWithin