Followers

Sunday, October 16, 2011

Realisme Vs. Formalisme?


Akhir-akhir ini banyak isu dalam drama dan filem tempatan yang agak panas dan kecoh. Isu filem hantu menjadi perhatian dan perbualan hangat orang-orang filem mahupun masyarakat awam yang turut sama berkongsi pandangan. Prejudis mereka yang gemarkan filem seram dan juga pembikin filem seram melihat dari aspek kebebasan berkarya. Pada pandangan mereka kenapa menyibuk sangat tentang isu filem hantu yang dituduh merosakan akidah penonton. Sedangkan pada pendapat mereka filem itu hanya hiburan yang tidak terkesan pun dek kerana tontonan filem-filem seram. Kata mereka lagi janganlah takut pada bayang-bayang sendiri. Setakat menonton filem hantu bukan boleh meruntuhkan akidah pun. Malah ahli agamawan dan para ustaz terpalit sama kotorannya bila dilihat tidak memberi sokongan terhadap filem-filem sebegini. Ahli agama dan ustaz-ustaz yang faham agama ini dilihat asyik menyalahkan orang filem kenapa menghasilkan filem-filem sebegini. Mereka dikatakan menghukum tanpa menonton sepenuhnya filem-filem tersebut. Sesetengah orang-orang filem ini pula agak melenting bila ditegur. Malah ada juga yang mencabar dan dengan sinis turut berhujah....kalau tak puas hati jangan asyik bantai dan condemn je...buatlah sendiri skrip & filem yang lebih baik dan lebih berkualiti.

Belum habis lagi isu filem hantu timbul pula isu sosial yang lagi merosakkan bangsa dan agama dengan kemunculan filem 3GP. Apa agaknya nawaitu penerbit dan pengarah filem 3GP ini dengan menghasilkan filem sebegini? Filem yang penuh noda dan dosa dengan isu sosial dan lebih-lebih isu hukum agama seperti zina dan minum arak. Adakah filem ini dihasilkan di atas nama kebebasan berkarya & kreativiti? Mana perginya tanggungjawab sosial? Atau nilai komersial mengatasi segalanya. Terlalu banyak onak dan duri dalam memperjuangkan mesej-mesej kebaikan melalui filem. Namun apakan daya nanah dan lumpur juga yang gemar menyaluti filem-filem Melayu kita hari ini. Filem-filem yang dihasilkan di atas nama sebuah mesej di pengakhirannya penuh dengan dunia kotor, gangster, dadah, pelacuran, rogol, rempit, dsb.

Akhirnya audien dan masyarakat belajar daripada filem...kena jadi jahat dulu untuk menyesal bertaubat kemudian insaf untuk jadi baik. Mestikah perlu wujud watak putih dan watak hitam dalam sebuah cerita untuk menunjukkan watak sisi protagonis sebagai hero dan sisi antagonis watak jahat? Kredit pujian untuk En Zabidi yang sering mengangkat watak-watak putih tanpa perlu watak hitam sebagai antagonis. Kata En Zabidi (Bengkel Penulisan Skrip di Galeri Ilmu) tidak semestinya kita perlu paparkan cerita watak yang ada orang jahat. Konflik dalam karakter protagonis boleh juga diangkat melalui mission dan obstacles yang menghalang watak protagonis tersebut.

Ini belum lagi menyentuh tentang kewujudan sentuhan agama dan dakwah melalui drama khususnya. Sejak akhir-akhir ini penerbit drama berebut-rebut la pula menyajikan penonton dengan drama berunsurkan Islam kononnya. Di mana letaknya nilai Islam dalam drama-drama Melayu kita hari ini. Adakah dengan menampilkan pelakon wanita bertudung, pelakon lelaki sebagai ustaz dan berkopiah sudah cukup meletakkan standard drama berunsurkan Islam? Apa jadi dengan drama Tahajud Cinta? - sangat memanipulasi agama dalam berkarya. Penulis skrip dan pengarah perlu lebih bertanggungjawab jika ingin meletakkan dan menzahirkan nilai Islam dalam drama-drama mereka. Rujuklah pada mereka yang pakar agar bila sesebuah drama ditayangkan ia tidak menimbulkan kontroversi dan dinilai salah oleh para audien yang menontonnya.


Bila pula nak masuk perbincangan mengenai tajuk entri formalisme Vs. realisme? Dua pemikiran filem yang sebati dengan orang-orang filem. Rasa-rasanya pemikiran filem yang mana yang banyak diguna pakai oleh orang-orang filem di Malaysia? Formalisme yang mementingkan sinematik, artistik dan juga estetik ataupun realisme yang penuh dengan 'visible reality' dan reproduksi realiti? Saya tinggalkan anda dengan ? TANDA TANYA! Ada masa saya akan sambung! :-)

No comments:

LinkWithin