Followers

Tuesday, October 25, 2011

Berkongsi makna dalam Bengkel Penulisan Skrip

Mengikuti Bengkel Penulisan Skrip bersama En. Zabidi Mohamed memberikan banyak pengalaman dan ilmu yang amat bermanfaat. Lebih-lebih lagi dalam ruang dan peluang untuk meneruskan perjuangan menulis skrip drama berunsurkan Islam dan dakwah bersama Zabidi Mohamed dan Layar Consult. Sudah selesai 4 sesi dan masih ada satu lagi sesi akhir nanti. Namun, sebenarnya amat sukar memerah daya dan idea kreatif untuk menulis dan menghasilkan skrip yang baik. Terasa kosong dan kerdil je diri ini tatkala diberi tugasan untuk menghasilkan skrip drama. Dalam hati bercelaru dan berkonflik, mampukah diri ini di saat kesibukan mendesak diri berupaya menyiapkan skrip yang diminta. Moga-moga Allah memberikan ilham ke atas jiwa hamba yang kerdil ini untuk terus menyahut cabaran demi meningkatkan dan mengangkat martabat perjuangan dakwah melalui penghasilan skrip drama.

Drama-drama Melayu yang kita tonton di Malaysia terasa sangat klisenya. Malah sedap pula asyik condemn dan kritik je kerja kita kan. Fuhh, rupanya payah jugak untuk menghasilkan skrip drama yang baik. Terasa amat kagum sekali dengan kreativiti En. Zabidi yang banyak menghasilkan skrip. Drama-drama beliau amat saya kagumi seperti Makbul, Hani, Ihsan, Aku Bukan Rabiatul, Aku Terima Nikahnya, Basikal itu dan banyak lagi dan saya senang sekali menjadi peminat setia menantikan drama-drama beliau yang ditayangkan di kaca televisyen. Bayangkan daripada seorang majistret beralih karier sebagai penulis skrip sepenuh masa, saya tabik betul dengan kemampuan beliau. Yang paling saya kagum dengan prinsip beliau mengenai watak putih dan watak hitam. Saya suka dengan pilihan beliau untuk tidak memasukkan watak hitam dalam drama-drama beliau. Konflik cabaran hidup (obstacles) sebagai halangan amat menarik seperti mana juga mewujudkan watak-watak yang menghalang watak protagonis. Dengan kata lain kita tak memerlukan watak jahat untuk menghidupkan jalan cerita.

Banyak yang dipelajari dan difahami daripada bengkel skrip yang telah dijalankan. Walaupun sebenarnya ilmu teori tentang penulisan skrip sudah diketahui tetapi perkongsian ilmu En Zabidi mengukuhkan lagi perjalanan saya untuk menjadi seorang penulis skrip. Pentingkah bagi saya untuk menjadi seorang penulis skrip? Cita-cita yang tidak kesampaian kah ataupun hanya sekadar mencuba nasib? Namun, ia lebih daripada itu. Apa yang boleh saya katakan ia lebih kepada tanggungjawab kepada masyarakat dan juga demi mengangkat drama dakwah di Malaysia. Tetapi jangan pula menunggu skrip atau tayangan drama hasil skrip saya hehehehe kerana saya tidak tahu bila impian saya mampu menjadi kenyataan. Saya telah mencuba dan masih mencuba.

Dalam kepala sudah ada cerita tetapi tak sempat diterjemahkan lagi ke atas kanvas Final Draft sebagai buah tangan sesi akhir 12 November nanti. Sudah 3 bengkel skrip yang pernah saya ikuti; En Kamal Ishak, Pn Maizura Ideris dan juga En. Zabidi Mohamed. Ketiga-tiga mereka mampu memberi ilmu dan pengalaman mereka dalam konteks yang berbeza. Entri kali ini hanya sekadar berkongsi makna daripada Bengkel Skrip yang pernah saya hadiri. Doakan saya & Terima kasih semua :-)

No comments:

LinkWithin