Followers

Saturday, December 17, 2011

SOLEHAH mantapkan program di TV al-Hijrah


Semalam (16 Disember 2011) telah berakhirnya program realiti Solehah di tv al-Hijrah. Suatu program realiti yang mampu memberikan saingan terhadap lambakan realiti tv sejak akhir-akhir ini. Yang pasti hasil usaha tv al-Hijrah selama lebih kurang 3 bulan ini dilihat berbaloi kerana ke sepuluh-sepuluh finalis SOLEHAH berjaya menampilkan kemantapan ilmu masing-masing.

Setelah menonton setiap kali program ini berlangsung hampir setiap minggu, saya memerhati perkembangan setiap finalis, daripada episod 1 yang mana masih takut-takut dan kurang keyakinan, mereka menunjukkan prestasi yang amat cemerlang pada episod finale semalam. Syabas & Tahniah! terutama kepada Maryam dan Wan Nor Mazuani yang sangat cemerlang. Walaupun pada kemunculan awal mereka berdua dilihat sebagai peserta yang agak lemah tetapi mereka membuktikan bahawa dengan kekuatan, keyakinan, usaha dan kemantapan ilmu boleh dipelajari dengan bimbingan yang baik.

Tahniah juga buat Amie Sofia yang sememangnya konsisten sejak episode pertama lagi...Sebenarnya saya dah agak Amie boleh menang, dilihat dari segi kemahiran berkomunikasi bersahaja, idea dan point serta style pengucapannya...



Apapun tahniah buat TV al-Hijrah kerana lahirkan program realiti SOLEHAH yang masih berlandaskan nilai Islam yang sebenar. Tahniah juga kerana SOLEHAH tidak terikut-ikut dengan program realiti ala-alat Barat yang menjadikan penyingkiran sebagai tunjang mendapatkan empati penonton. Yang jelas tanpa penyikiran peserta, SOLEHAH ke arah membina para da'ie yang lebih bersedia melalui setiap proses pengajaran dan pembelajaran ilmu dengan cara yang santai. Tidak kurang juga cemerlangnya SOLEHAH kerana keberadaan para juri yang hebat dan bersahaja tanpa make-up yang berlebih-lebihan sehingga menimbulkan fitnah dan syubhah...Tidak kurang juga saya fikir, berjayanya SOLEHAH turut dikongsi kerana pengacaranya, Iman & Irma yang berjaya mengendalikan program itu dengan cukup baik. Tahniah untuk semua! Harapan agar dunia Islam lebih meriah dengan kehadiran para pendakwah muda wanita yang bersedia memikul cabaran dakwah ini.


Sememangnya SOLEHAH berjaya menjadi program yang mantap yang disiarkan TV al-Hijrah. :)

1 comment:

Nurul Syuhada Ahmad Tajodin said...

jom masuk solehah kalau dia open lagi. hee

LinkWithin