Followers

Wednesday, February 8, 2012

Rasa Syukur dan Ikhlas dalam 'Hafalan Shalat Delisa'


Alhamdulillah, telah diberikan kesempatan ruang dan masa untuk menonton filem Hafalan Shalat Delisa (HSD) dan akhirnya dapat berkongsi rasa dan jiwa dalam entri kali ini. Dan sesungguhnya saya amat yakin dan percaya bahawa kejayaan sesebuah filem itu banyak disumbangkan oleh content atau isi kandungan filem tersebut. Jika content yang diangkat dalam sesebuah filem ini baik dan dekat dengan masyarakat lebih-lebih lagi selari dan benar dari konteks pegangan agamanya, maka filem tersebut berjaya! Walaupun pada masa yang sama filem tersebut tetap lompang dan lemah dari aspek pembikinan yang lain seperti grafik dan teknikal filemnya. Ini yang saya lihat pada filem Hafalan Shalat Delisa. Satu penceritaan plot yang bagus dan dekat dengan agama. Cerita yang berlatarkan kisah benar tsunami yang teruk melanda Acheh pada tanggal 26 Disember 2004 telah diangkat oleh Sony Gaokasak ke layar perak hasil adaptasi novel Tere Liye.

Plot naratif HSD cukup mudah yang mengisahkan Delisa, 7 tahun sedang bersedia untuk melengkapkan bacaan-bacaan solatnya dan berusaha untuk lulus agar dia dapat menerima hadiah rantai leher yang berhuruf D daripada uminya. Begitu juga janji abinya untuk menghadiahkan kepada Delisa basikal baru jika dia berjaya lulus. Berada dalam lingkungan keluarga yang amat menyayanginya, Delisa anak bongsu daripada 4 beradik merupakan seorang kanak-kanak yang periang, tahan lasak dan juga kuat semangat. Watak Umi Salamah (Nirina Zubir) dan Abi Usman (Reza Rahadian) sangat menarik sebenarnya. Namun, beberapa watak lain tidak begitu menyerlah dan kelihatan agak kaku seperti watak Smith dan Sophie.

HSD mungkin bukan filem terbaik tetapi mempunyai mesej keagamaan yang jelas - tentang bagaimana kita seharusnya menerima segala apa yang berlaku sebagai ujian daripada Allah.

Apa yang boleh difahami oleh kanak-kanak sebaya Delisa tentang ujian Allah tetapi HSD mengangkat konsep ini melalui kanak-kanak yang diuji dengan tusnami, kehilangan umi dan 3 kakaknya malah kakinya juga terpaksa dipotong. Delisa tetap meneruskan kehidupannya walau adakalanya kesedihan dan kegundahan hatinya sememangnya menjerit sehingga mengatakan 'Allah tidak adil sama Delisa' 'Masakan Umam yang nakal boleh ketemu uminya semula'. Inilah yang sering kali berlaku pada kita sebagai manusia biasa yang iman kita sentiasa turun naik. Kadang-kadang kita sendiri tidak mampu menerima ujian getir daripada Allah lantas kita menuduh Allah tidak berlaku adil dan memaksa kita curiga dengan Allah. Namun, apa yang kita tidak sedar adalah bahawa setiap ujian, musibah dan apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Cerita Delisa juga mempunyai hikmah yang besar untuk dia lebih memahami tentang rasa syukur dan ikhlas. Kerana selama ini dia sering melakukan sesuatu hanya untuk mendapatkan hadiah semata-mata. Begitu juga untuk hafalan solatnya. Allah memberi peluang kepada Delisa dan sebenarnya kepada kita untuk kita lebih fahami bahawa segala apa yang kita usahakan perlukan keikhlasan tanpa mengharapkan apa-apa balasan jauh sekali hadiah.


Delisa bersyukur kerana dia masih hidup dan boleh menemani abinya. Lebih-lebih lagi endingnya ialah Delisa mampu menyempurnakan bacaan solatnya yang sebelum ini tertunda kerana tsunami. Pengakhirannya, Delisa memahami bahawa tanggungjawabnya untuk menyempurnakan bacaan solatnya bukan untuk mendapatkan hadiah tetapi hanya untuk solat dengan baik.


HSD mengangkat sisi ikhlas yang bagi saya dikupas dengan sangat baik. Begitu juga dengan rasa syukur yang perlu difahami oleh kita sebagai khalayak penonton. Bersyukur bahawa Allah masih menyayangi kita. Masih hidup di bawah rahmat Allah yang melimpah ruah. Bersyukur bahawa bumi Malaysia masih lagi aman dan terhindar dari musibah bencana alam yang teruk. Malah bersyukur kerana masih bernafas menghirup udara Allah yang tidak perlu dibayar. Rasa kesyukuran inilah yang harus kita panjatkan dengan cara mengikhlaskan diri mencintai Allah dan Rasul serta menjalani kehidupan kita dengan cara yang berlandaskan agama dan syariat. Maksudnya di sini, jika kita masih lagi menjalani kehidupan yang jauh dan lalai daripada mengingati Allah bermakna kita sebenarnya tidak mensyukuri dengan apa yang telah Allah limpahkan kepada kita. Masa kan Maha Pemurahnya Allah dan Pengasihnya Allah tidak kita balas dengan apa yang sepatutnya! Ibaratnya jika manusia berbuat baik dan melayan kita dengan baik sudah tentu kita terasa malu untuk membalasnya dengan kejahatan. Apatah lagi Allah yang sentiasa melimpahkan sifat 'rahman' dan 'rahim' nya kepada kita :)

No comments:

LinkWithin