Followers

Thursday, May 10, 2012

Interpretasi yang gagal dalam 7 Petala Cinta




Lama sudah sebenarnya menonton filem 7 Petala Cinta ini, cuma tak sempat berkongsi ulasannya dek kerana kesibukan masa. Idea yang sering bermain di kepala ini perlu dicurahkan, hanya sekadar berkongsi rasa tentang filem yang didakwa oleh sesetengah pihak sebagai naskhah filem keagamaan. Justeru, sebagai memenuhi tanggungjawab sosial, biar pun agak lambat (harap-harap tidak basi) saya gagahkan juga menulis entri kali ini berkenaan dengan filem 7 Petala Cinta yang telah saya pendam sekian lama. Bukan apa, jika persoalan tentang kenapa filem ini yang menjadi taruhan ulasan saya ialah kerana bila mana ada pihak yang mendakwa filem ini mengambarkannya sebagai filem keagamaan, saya rasa perlu kita beri perhatian dan tampil bersuara untuk menjelaskan sejauhmana kebenarannya dan sejauhmana kita boleh menerima 7 Petala Cinta sebagai filem agama?

Sayang sangat tentang 7 Petala Cinta. Idea dan usaha telah ada yang dipikul oleh Azhari Zain selaku sutradaranya. Tetapi hakikatnya menterjemahkan nilai keagamaan yang dapat kita lihat dalam 7 Petala Cinta ternyata gagal memberi kesan kepada saya sebagai khalayak penonton. Sebenarnya 7 Petala Cinta tidak lebih daripada filem cinta yang menyamar dalam nafas keagamaan. Konflik cinta tiga segi di antara Attar, Saidatul Nafisah dan juga Hamka hanyalah konflik cinta biasa yang sangat klise. Memang tidak dapat dinafikan karya 7 Petala cinta adalah filem berat yang tidak ramai yang gemar berbanding dengan filem-filem bergenre lain. Dan saya pasti rujukan Azhari adalah melalui naskah Ayat-ayat Cinta, Syahadat Cinta dan juga Dalam Mihrab Cinta.


Salah tafsiran tentang syariat Islam, akidah dan juga akhlak Islam sebenarnya memberi kesan interpretasi yang gagal disiapkan dalam 7 Petala Cinta. Berlatarkan pondok agama, pemakaian tudung dan purdah serta skrip ayat-ayat al-Quran bukan ukurannya dalam menjelaskan sesebuah filem itu bergenre Islami, jika tidak diseimbangi dengan isi kandungan filem dan jalan cerita plot naratif yang selari dengan nilai syariat yang sebenar. Tutur kata serta watak perwatakan ternyata seolah-olah plastik dan hidup dalam khayalan. Bicara dialog tidak asli, pelik dan sangat membosankan, susunan plot agak bercelaru malah dua sahabat baik Attar membawa watak yang sangat annoying!
Seolah-olah 7 Petala Cinta mengajar para remaja Muslim cara bercinta di dalam Islam. "Assalamualaikum cinta!" "Waalaikumussalam rindu!" Sangat jauh dari Islam sebenarnya!


Mengangkat sesuatu karya untuk dilabelkan sebagai filem keagamaan bukan hanya sekadar trend malah sebagai tanggungjawab para karyawan Muslim. Oleh itu, kajian dan penyelidikan perlu dijalankan terlebih dahulu sebelum memahami dan membawa naskhah keagamaan itu ke layar perak. Gagal dalam memahami cara hidup Islam yang sebenar membawa 7 Petala Cinta kepada kepincangan. Kesimpulannya, filem 7 Petala Cinta boleh diletakkan dalam filem yang berunsurkan keagamaan tetapi masih sangat jauh untuk melabelkannya sebagai filem Islami apatah lagi filem dakwah. Masih wujud kemungkaran (babak Nida mengoda Attar) dan kebaikan yang mencacatkan elemen agama dalam filem ini kerana pengarahnya masih tidak memahami bahawa mengangkat naskhah keagamaan yang sebenar ialah dengan menyampaikan dakwah amar makruf dan nahi mungkar secara integrated (bersepadu).

Walaubagaimanapun, saya tetap puji usaha para pemegang watak dan Azhari Zain sendiri kerana berani tampil dengan karya sebegini di saat masyarakat Malaysia dihidangkan dengan cerita-cerita komedi seram dan komedi aksi.


No comments:

LinkWithin