Followers

Wednesday, January 30, 2013

Drama Sahara Di Astro Prima...Tidak mencapai Syariah Compliant




Satu fenomena yang amat baik apabila banyak drama-drama berunsurkan Islam ditayangkan di stesen-stesen TV tempatan akhir-akhir ini. Tetapi kuantiti drama yang banyak tidak semestinya menterjemahkan kualiti penghasilannya. Drama terbaru yang ditayangkan di Astro Prima iaitu SAHARA memaparkan cerita tentang pelajar madrasah dan wanita berniqab. Aduh....malang betul bagi mereka yang mengintepretasi kisah Islam hanya secetek ini....hanya cinta yang klise sebenarnya.


Kisah drama yang sebegini sebenarnya mengundang intepretasi Islam yang salah. Mana mungkin wanita yang berniqab tidak menjaga batasan dan bersentuhan dengan lelaki yang bukan mahram. Kegagalan memahami content dan patuh syariah (syariah compliant) mengakibatkan pengarah dan lakon TV yang dihasilkan tidak mencapai standard piawaian Islam yang sebenar. Apatah lagi dakwaan pihak tertentu yang menyatakan bahawa drama SAHARA sebagai drama dakwah komedi langsung tidak boleh diterima. Jangan mengata bila orang agama asyik complain bila drama yang berkaitan dengan Islam ditayangkan....sebenarnya bukan complain tetapi menegur...jika produk drama yang dihasilkan memang kena dan betul pada tempatnya kami pun suka dan sokong. Nampaknya industri drama kita memerlukan ramai lagi ZABIDI MOHAMED yang faham tentang drama patuh syariah. Penerbit, pengarah dan penulis skrip kita kena berguru dengan En. Zabidi ni bagaimana untuk letakkan content dan naratif drama yang patuh syariah ini supaya drama Islami yang dihasilkan kena pada tempatnya. Kena pada tempatnya tu bermakna adil dalam memikul amanah dan tanggungjawab sebagai seorang Islam.Iaitu memberi keadilan dengan memaparkan syariat Islam yang sebenar bukan hanya mencedok dan meletakkan tudung Islam kepada drama tersebut.

Oleh itu saya menyokong usaha yang dilakukan oleh ZABIDI MOHAMED untuk kursus penulisan skrip drama patuh syariah supaya tidak akan berlaku lagi kisah macam drama SAHARA ini apabila pengarah dan penulis skripnya tidak faham drama patuh syariah :)

No comments:

LinkWithin