Followers

Thursday, May 2, 2013

Isu Kebebasan Bersuara dan Fitnah dalam Islam....





Hari ni dalam kelas Etika Komunikasi Islam, antara tajuk yang dibincangkan ialah mengenai kebebasan bersuara dan bagaimana Islam melihat unsur fitnah yang sering dibawa apabila manusia tidak menghormati hak-hak asasi manusia. Satu tajuk yang sangat menarik diperbincangkan. Perbincangan ini merujuk kepada artikel tentang Kebebasan Bersuara dan Fitnah dari Perspektif Islam, tulisan Abdul Basir Mohamad dari buku Komunikasi Di Malaysia. Tambah-tambah lagi dengan isu hangat pilihanraya yang kita berdepan setiap 5 tahun sekali. Apa yang saya lihat dan perhatikan, setiap 5 tahun rakyat Malaysia seolah-olah hilang diri dan maruah khususnya dalam berkempen politik. Setiap parti sibuk berkempen dan menegakkan kebenaran masing-masing. Sebenarnya tidak kisah dan tidak menjadi masalah pun...tapi jangan sampai menabur fitnah dan mengeksploitasi isu demi kepentingan dan hawa nafsu sendiri.



Di antara intipati perbincangan dalam kelas ini ialah berkenaan dengan hak kebebasan bersuara. Kita sememangnya diberikan hak untuk menyampaikan kebenaran dan menegah kemungkaran. Namun, hak ini perlu digunakan demi mencari sebuah kebenaran bukan untuk mewujudkan kacau bilau. Setiap muslim ada pandangan masing-masing dan perlu berlapang dada menerima teguran dan hujah walaupun daripada pihak lawan.

Begitu juga tentang hak terhadap nama baik. Islam pada hakikatnya sangat menjaga hak kehormatan seseorang. Islam sangat melarang umatnya melakukan sesuatu perkara yang boleh menjatuhkan maruah dan air muka orang lain.

Oleh itu, Islam membenarkan kebebasan bersuara tetapi bukan bersifat mutlak. Kebebasan yang dianjurkan perlulah seiring dengan niat yang baik, dan tidak bertujuan menunjuk-nunjuk dan mengeji serta menjaga prinsip, adab dan akhlak serta akidah Islam. Jangan sampai mencaci nama baik, memaki, menuduh orang lain serta menyinggung perasaan di atas alasan kebebasan bersuara.

Islam mencegah setiap tindakan yang boleh menjejaskan harga diri dan maruah seseorang. Seseorang yang membuat fitnah sebenarnya hukumnya haram. Fitnah ni perlu kita jauhi kerana akan timbul perpecahan dalam kalangan masyarakat nanti. Apa yang penting sekarang ni sebelum menunggu 5 Mei 2013 untuk mengundi, jauhi la perkara-perkara fitnah, mengada-adakan pembohongan dan paling penting berfikir dan buat keputusan secara rasional demi kepentingan perjuangan Islam. Mohonlah hidayah dan petunjuk dari Allah, moga-moga Allah bantu kita untuk membuat pilihan terbaik untuk Islam. Ameen....

No comments:

LinkWithin