Followers

Tuesday, April 10, 2012

Diskusi Segar bersama Dr. Fazilah, UPM tentang filem dan drama tempatan


Alhamdulillah, ada juga ruang dan masa untuk mencoret sesuatu pada bulan April yang cukup sibuk :)

Kesempatan menjengok dan berborak dengan Dr Fazilah semalam amat dihargai. Satu diskusi yang cukup segar tentang filem dan drama Melayu. Sememangnya Dr Fazilah adalah antara ahli akademik yang hebat dalam bidang teater dan drama Melayu. Antara perbincangan semalam yang mungkin boleh dikongsi bersama ialah mengenai hala tuju filem tempatan, kepentingan kritikan tentang filem dan juga tanggungjawab para pembikin filem dalam memaparkan sesuatu yang tinggi nilai agama dan moralnya kepada audien dan masyarakat. Isu dakwah dan filem juga turut disentuh. Begitu juga dengan drama-drama tempatan hari ini yang semakin hilang identiti; penuh dengan babak zina, kurang nilai moral dan sosial serta content yang tak cukup research.

Wah, macam berat je antara isi-isi diskusi tersebut. Tetapi sebenarnya ia berlangsung dengan sangat santai dan menarik. Macam tak puas berborak dengan Dr Fazilah. Terima kasih ya Dr. InsyaAllah ada peluang kita berdiskusi lagi.

Besarnya amanat yang perlu digalas. Tanggungjawab yang perlu ditunaikan. Dan cabaran yang perlu dihadapi dalam usaha untuk terus mengangkat dan memahamkan orang-orang yang melibatkan diri dalam pembikinan filem khususnya untuk mereka berkarya dan pada masa yang sama memahami tanggungjawab sosial mereka. Ini kerana kadang-kadang ketidakfahaman tentang sesuatu isu khususnya soal agama akan menimbulkan kekeliruan kepada public dan audien yang menonton seperti filem 7 petala cinta yang ditayangkan sekarang. InsyaAllah jika ada kesempatan, saya akan mengulas tentang filem ini :)

Para pembikin filem dan mereka yang sekelompok dengannya juga janganlah cepat melatah dan perlu berlapang dada sekiranya terdapat teguran, kritikan dan juga perbincangan tentang filem-filem yang mereka hasilkan. Dengan harapan setiap kritikan filem khususnya dapat mencari titik positif dan membawa mereka kepada penghasilan filem yang lebih baik. Kerana ini yang sering dibincangkan dari kaca mata seorang penonton, bloggers yang mengkritik dan review filem mahupun ahli akademik yang turut berperanan dari perspektif mereka sendiri. Apa yang berlaku mengenai polemik tentang filem Bunohan membuktikan kita masih belum bersikap terbuka dan berlapang dada....

Mari kita sama-sama mendoakan yang terbaik :)

No comments:

LinkWithin